zondag 22 maart 2020

Noem me maar gekkie, maar ik ben klaar voor de coronapocalyps

Ooit kreeg ik op een “werving dag” (dat was rond 1999/ 2000) een workshop van het “vrekken echtpaar” over consuminderen. Het is mij altijd bijgebleven. Alternatief dingen gebruiken, maar ook tips en tricks van “de oude dagen” (oorlogs - en recessie tijd) . Dat ik sommige dingen hiervan ging toepassen vonden mensen maar raar...dingen (zelf) repareren? Wie doet dat nou?

Als experiment / voor de grap ben ik jaren geleden eens begonnen met “wat als de zombie-apocalyps nu zou beginnen, zou ik dan overleven?”. Eigenlijk was het een gedachte-experiment nav seizoen 1 van “the Walking dead”
Hoewel ik hierin niet “full fledge” (complete redneck prepper stijl) ging, ben ik toch eens gaan nadenken over wat je minimaal in huis zou moeten hebben van dingen zonder dat je dingen overmatig in huis haalt, maar ook; is datgene wát je al in huis hebt, voldoende om de dingen te kunnen doen die nodig zijn (alternatief voor verband bv). Mensen bestempelde me als paranoïde...”een gekkie” , zeker toen ik ging nadenken over een “EMP”...(had ik de zilverfolie hoedjes al in huis??)

Vorig jaar raakte ik bevlogen door de nowaste / duurzaamheid beweging en ging kijken naar reduceren van wegwerp en “slimme voorraden” van etenswaren bv. Wecken, fermenteren...hoorde daar allemaal bij.

Door mijn (toentertijd nog ongewilde) reis naar Suriname in 2017 leerde ik basale medische dingen, zoals hechten, bijvoorbeeld.

Het wakkerde ook de wens voor “zelfredzaam” / off the grid leven aan. Wat ook weer gepaard ging met het leren van allerlei dingen die vroeger heel gewoon waren, maar we door de consumptiemaatschappij zijn vergeten.

Voedsel verbouwen, jagen, vissen, (wild)plukken, kruiden-leer, kleding maken (naaien), dingen bouwen/maken/herstellen, alternatieve gezondheidszorg, imkeren...er zijn almaar weinig mensen die het allemaal kunnen, en ik ook ben nog voor enkele dingen “in de leer” of niet ik nog leren (jagen/schoonmaken en imkeren).

Dus toen iedereen acuut ging hamsteren, keek ik redelijk relaxed in mijn voorraadkast en maakte een “aanvullijstje”; die dingen die minder dan 50% “in stock” had, gingen op het lijstje, krijg je ze niet te pakken, ook geen nood. Geen vreemde dingen, een kilo pak suiker, een kilo pak meel, geen gekke dingen extra (zoals 5 kilo pannenkoeken meel wat je normaal nooit koopt en ook kunt maken van bloem en bakpoeder en wat vanille essence). Wat extra dingen zoals een blik “jackfruit” en een extra kilo blanke amandelen om zelf amandelmelk te kunnen maken.
Pepsi, monster en wijn zijn dingen die ik ipv de normale maand, nu ruimer op voorraad neem; evenals kattenvoer; want die van ons is nogal kieskeurig...Dus tóch een beetje gehamsterd
Enkele droge bonen van soorten die ik nog maar weinig heb bestel ik extra bij mijn “bonen mannetje”.

Tijdens mijn tocht, greep ik maar echt naast één ding en dat was een doosje paracetamol. Met een half door maandelijkse perikelen gebruikt doosje, wilde ik graag een extra stripje op voorraad...maar helaas. Toch ben ik niet helemaal onthand, want ik heb een pot moerasspirea staan en een goed extract hiervan, is een zwakke, maar voldoende vervanging. En als het echt moet, kan ik de bast van de witte berk van mijn buurman altijd nog koken...

Kortom... nu ik eigenlijk wel verwacht dat binnen enkele dagen de “full lockdown” uitgeroepen gaat worden door de hersenloze grote menigte die maar blijft socializen  (Hey het zijn net zombies...!!), ben ik gewoon klaar voor de coronapocalypse die daar ongetwijfeld op gaat volgen (als we er al niet in zitten). Hoe gekkie ben ik nu eigenlijk? 

Geen opmerkingen: