dinsdag 25 mei 2021

Als je er eenmaal overheen bent...

Waaroverheen? Nou schroom of schaamte of twijfel.

Ik heb een tijd zitten overpeinzen of ik nu wel of niet de stap zou maken. Wat zouden anderen er van denken? Maak ik mezelf niet belachelijk?

Ik begon met voorbereiden. Wat heb ik er voor nodig?  Wat wordt het doel of moet ik gewoon 'gaan met die banaan'...

Met de aanschaf van een grijpertje werd het al concreter.

Maar de eerste paar maanden bleef het ding in een hoekje in de gang staan. Hij werd op een gegeven moment zelfs even bewoond door een spinnetje, die bij een stofbeurt zijn heil verder buiten moest zoeken.

Het ding bleef echter in mijn gedachten branden.

Deze maand (mei) is de maand waar 'bewegen' een gewoonte moet worden welke ik aan mijn routines wil toevoegen. Elke dag minimaal een kwartiertje. Dus ik bedacht een rondje dat zo ongeveer een kwartiertje duurt.

Iedere dag maakte ik het rondje. 

Iedere dag kwam ik langs steeds meer voorwerpen waarbij ik dacht... mijn grijpertje...

Dus op een ochtend toen ik terug kwam van een wandeling. Pakte ik het grijpertje. Ik pakte gelijk een afvalzakje en een handschoen en zette hem naast de voordeur. 

De volgende ochtend toog ik mét grijpertje, zakje en handschoenen naar buiten en begon aan mijn rondje. 

In plaats van wandelen was ik nu aan het plandelen.

Ik kan nu uit ervaring zeggen dat het goed voelt om dingen een stukje beter te maken, ook al is het andermans rommel die ik opruim. Het is in ieder geval weer minder troep op straat waar putten van verstopt kunnen raken of vogels en/of andere diertjes in verstrikt kunnen raken. Het is minder plastic op een plek waar het kan 'niet-vergaan' tot microplastics die in het milieu terecht komen.

Heb ik nog schaamte? Nope.

Sterker nog, ik zie anderen die mij zien 'grijpen' met een gevoel van schaamte kijken. Of dat schaamte is van iemand die een 'vervuiler' is of schaamte dat ze zelf alleen kijken niet niet DOEN?

Dus ik recht mijn rug, glimlach en voel mijzelf trots. 

Iedere Plandeling draag ik bij aan een stukje schonere wereld en dat is verreweg iets om je voor te schamen!

Geen opmerkingen: